والدین و مراقبین افراد مبتلا به دیابت، مشکلات عاطفی یا روانی زیادی را تجربه می کنند

15نوامبر 2018- تم امسال برای روز جهانی دیابت که در تاریخ 14 نوامبر برگزار گردید، خانواده بود.
تحقیقات پژوهشگران مرکز دیابت انگلستان نشان می دهد که در کنار افرادی که با این شرایط زندگی می کنند، والدین و مراقبین کودکان و بزرگسالان مبتلا به دیابت، مشکلات عاطفی و روانی را تجربه می کنند.
نظرسنجی آنلاین نشان داد که بیش از سه چهارم (77 درصد) پاسخ دهندگان گفته اند که گاهی اوقات یا اغلب اوقات به علت دیابت یک از اعضای خانواده ی خود، احساس نارحتی و غم می کنند.
یک سوم از مراقبین همچنین خواستار، افزایش تعداد ویزیت اعضای خانواده خود توسط یک پرستار متخصص دیابت(DSN) شدند، در حالی که 11 درصد از مراقبین خواستار حمایت از کودکان یا بزرگسالان مبتلا به دیابت از طرف یک مشاور یا روانشناس متبحر شدند. بیش از یک چهارم (27 درصد) گفتند که اگر آنها بتوانند یک چیز را در مورد مراقبت های بهداشتی که خانواده هایشان برای دیابت دریافت می کنند، تغییر دهند، "دریافت اطلاعات بیشتر و پشتیبانی برای مدیریت روز به روز این بیماری" است.
عوامل موثر بر سلامت روانی والدین و مراقبین، متعدد و پیچیده هستند.به عنوان مثال، مراقبین کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 می گویند: این کار با چالش بیشتری همراه است، وقتی اطرافیان بیمار واقعیت را در مورد وضعیت فرزند خود درک نمی کنند. آنها معتقدند که حمایت های احساسی باعث کاهش فشار بر مراقبین و خانواده ها می شود و به آنها کمک می کند تا در همه ی زمانها قوی بنظر برسند.
برعکس، مراقبین سالخوردگان مبتلا به دیابت نوع 2 گفته اند که داشتن فرصت برای خود، -نه فقط پرداختن صرف به مراقب از این بیماران-، برای سلامتی آنها اهمیت زیادی دارد و همچنین دریافت حمایت از همکاران با تجربه تر، نیز برای آنها مهم است.
این یافته ها اثرات گسترده ی تشخیص این بیماری، نه تنها بر روی فردی که با این بیماری زندگی می کند، بلکه بر روی کسانی که از آنها مراقبت می کنند را نشان می دهد. تحقیقات اخیر منتشر شده توسط دیابت انگلستان نشان داد که سه نفر از هر پنج فرد مبتلا به دیابت به علت این بیماری، با مشکلات عاطفی یا سلامت روان مواجه هستند، و تنها 18.6 درصد از این افراد، حمایت یا مشاوره ی حرفه ای دریافت می کنند. موضوع روز جهانی دیابت امسال خانواده بود و ما این فرصت را داشتیم تا تأثیری را که این بیماری نه تنها بر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 یا نوع 2، بلکه همچنین بر خانواده هایشان می گذارد، بررسی کنیم.
دیابت تنها بر فردی که با این شرایط زندگی می کند تاثیر نمی گذارد؛ بلکه این شرایط بر اطرافیان و خانواده های آنها نیز تاثیر می گذارد. تشخیص دیابت، نه تنها زندگی فرد مبتلا را تغییر می دهد، بلکه زندگی دوستان، عزیزان و کسانی که از آنها مراقبت می کنند، را نیز تغییر می دهد. مراقبت از یک کودک یا بزرگسال مبتلا به دیابت گاهی اوقات سخت می شود و دسترسی به اطلاعات تخصصی و حمایت از افراد مبتلا به دیابت و خانواده های آنها برای بهبود این وضعیت کارساز است با حمایت درست و دسترسی به اطلاعات، خانواده ها و مراقبین می توانند به افراد مبتلا به دیابت کمک کنند تا از عواقب ناگوار، از جمله قطع عضو، کوری، نارسایی کلیوی و بیماری های قلبی جلوگیری کنند

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20181115/Parents-and-carers-of-people-with-diabetes-experience-emotional-or-mental-health-problems.aspx